söndag 11 november 2012

"Rätten till mina språk"



Jan Carlsson, rektor Mo gård folkhögskola

 - Vi talar för ofta om ett samhällsperspektiv,
medan vi istället måste ha teckenspråksperspektiv.
 
- Det svenska nationella teckenspråket borde lyftas upp
och likställas med det svenska talade språket.
Vi borde inte tänka ”funktionsnedsättning” utan istället tänka ”språk”.

 - På Mo gård har vi ett brett spektra av funktionsnedsättningar,
men språkperspektivet är vår ingång.
Och då är det svenskt teckenspråk som är vår ingång.
Har man en funktionsnedsättning och är döv är lättläst teckenspråk ingången.

- Tolk och översättingar borde vare en självklarhet för alla.
Vi pratar om att alla ska ha rätt att vara med på tåget.
Vi är dock präglade av en historik som bidrar till att vi kanske inte ställer krav.
Vi är vana vid att inte ha tillgång till information och språk.
 
-          Det finns en diskussion om att tillgänglighetsbegreppet
ska bli diskrimineringsgrundande.
Kan inte språket vara en diskrimineringsgrund?
Vi pratar om hemspråk, men teckenspråk diskuteras inte.
Det är ämnen det vore intressant att diskutera inom folkbildningen.

- Det finns motsättningar inom målgruppen.
Den äldre generationen har med sig att man inte fick teckna.
Den konflikten finns inte bland de yngre.
Med Cochlea-implantatet, ci, finns en konflikt
kring teckenspråkets vara eller inte vara.
Föräldrar till döva barn blev inte upplysta
om att teckenspråk är ett bra komplement till prat.
De fick bara information om att stimulera hörselnerven.
Det har inte pratats om att det är viktigt att ge barnen ett språk till.
Det borde inte finnas en motsättning mellan tecken och talspråk.
Det underbygger konflikter som inte finns i verkligheten.
Landstinget tar ansvar för operationen.
Men de tar inte ett ansvar för hela livssituationen.
De här implantaten är en världsrörelse ur ett tillgänglighetsperspektiv.

Man borde diskutera ”Rätten till mina språk”.
Ibland ifrågasätts varför döva vill ha tolk ibland och slinga ibland.
 
Vänersborgs högskolecentrum ska dra igång ett projekt
om döva och dövkultur, en distanskurs.
De samarbetar med Birger Sjöbergsgymnasiet som har en teckenspråksnisch.

En dikt på teckenspråk

http://www.youtube.com/watch?v=2t1RrYvFG_Y&feature=related

 
och lite romantik

http://www.youtube.com/watch?v=1LQmZZt8tEQ&feature=related

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar