Intervju med Red Wagon
Jonna Marklund, Sarah Sundström och Kevin Wennberg går andra
året på Afrolinjen.
De har också ett
band, Red Wagon, som spelar modern country.
De diskuterar hur personer med
funktionsnedsättning bemöts i skolmiljön.
-
Vi umgås allihopa på skolan. Det är inte segregerat.
Ett normalt bemötande, det hör till common sense att veta hur man beter sig.
Ett normalt bemötande, det hör till common sense att veta hur man beter sig.
-
Ingen människa tycker väl om att bli särbehandlad.
Ett ”vi” och ”dom” är aldrig bra.
Men man skulle kanske kunna göra mer saker tillsammans.
Ha fler gemensamma aktiviteter.
Ett ”vi” och ”dom” är aldrig bra.
Men man skulle kanske kunna göra mer saker tillsammans.
Ha fler gemensamma aktiviteter.
-
Det här är en bra skola när det gäller de här frågorna.
-
Har man assistent ska den inte vara som en barnvakt,
mer som en kompis.
-
Man vill ju inte bli daltad med.
Jag märkte hos mig själv när jag jobbade på hemtjänst
att jag pratade bebisspråk med en farbror
bara för att han var sängliggande.
Jag kom på mig själv och plockade direkt fram den norrländska bonnskan.
Som tur var hörde han dåligt.
Jag märkte hos mig själv när jag jobbade på hemtjänst
att jag pratade bebisspråk med en farbror
bara för att han var sängliggande.
Jag kom på mig själv och plockade direkt fram den norrländska bonnskan.
Som tur var hörde han dåligt.
-
De är människor som alla andra.
Man vill inte vara med någon som försöker dalta med en.
Man ska få hjälp när man ber om det.
Jag är dålig på matte.
Jag vill inte att någon ska dalta fram matte med mig.
Det känns som att jag har lägre kompetens om någon pratar nedlåtande med mig.
Man vill inte vara med någon som försöker dalta med en.
Man ska få hjälp när man ber om det.
Jag är dålig på matte.
Jag vill inte att någon ska dalta fram matte med mig.
Det känns som att jag har lägre kompetens om någon pratar nedlåtande med mig.
Uppstart
Jennie Johansson är lärare på Uppstart, en heltidsinriktning
på allmänna linjen.
Det här är kursens första termin och kursen arbetades fram
förra läsåret
med syftet att skapa positiv livsförändring hos
kursdeltagarna.
Målgrupp: Elever med låg motivation och oavslutade
gymnasiestudier.
Ämnen: Hälsa och friskvård, som bra dygnsrytm och kost,
men även självkänsla, att hitta sin plats socialt och att
prata om drömmar och visioner.
Alla eleverna har olika funktionsnedsättningar, med eller
utan diagnos.
Det är 14 elever med olika bakgrunder och målsättningar.
Några vill komma igång med studier.
Andra vill kunna förbereda sig för ett vuxenliv.
Det har inte fungerat hemma eller i skolan.
Många vänder på dygnsrytmen och blir isolerade.
Vad är hönan och ägget?
Är det ett individuellt problem eller ett samhällsproblem?
Eller är det en funktionsnedsättning?
Var går gränsen mellan depression eller adhd, arbetslöshet
och låg motivation?
Jennie tycker att det skulle vara intressant att göra en
studie eller ett projekt om dessa och liknande frågeställningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar