söndag 7 oktober 2012

"Normalt bemötande hör till common sense."

Intervju med Red Wagon
 
 


Jonna Marklund, Sarah Sundström och Kevin Wennberg går andra året på Afrolinjen.
De har också ett band, Red Wagon, som spelar modern country.
De diskuterar hur personer med funktionsnedsättning bemöts i skolmiljön.
-          Vi umgås allihopa på skolan. Det är inte segregerat.
Ett normalt bemötande, det hör till common sense att veta hur man beter sig.

-          Ingen människa tycker väl om att bli särbehandlad.
Ett ”vi” och ”dom” är aldrig bra.
Men man skulle kanske kunna göra mer saker tillsammans.
Ha fler gemensamma aktiviteter.

-          Det här är en bra skola när det gäller de här frågorna.

-          Har man assistent ska den inte vara som en barnvakt, mer som en kompis.

-          Man vill ju inte bli daltad med.
Jag märkte hos mig själv när jag jobbade på hemtjänst
att jag pratade bebisspråk med en farbror
bara för att han var sängliggande.
Jag kom på mig själv och plockade direkt fram den norrländska bonnskan.
Som tur var hörde han dåligt.

-          De är människor som alla andra.
Man vill inte vara med någon som försöker dalta med en.
Man ska få hjälp när man ber om det.
Jag är dålig på matte.
Jag vill inte att någon ska dalta fram matte med mig.
Det känns som att jag har lägre kompetens om någon pratar nedlåtande med mig.

-          Och kolla gärna in oss på vår Facebooksida
http://www.facebook.com/redwagonentertain





Uppstart

Jennie Johansson är lärare på Uppstart, en heltidsinriktning på allmänna linjen.
Det här är kursens första termin och kursen arbetades fram förra läsåret
med syftet att skapa positiv livsförändring hos kursdeltagarna.

Målgrupp: Elever med låg motivation och oavslutade gymnasiestudier.
Ämnen: Hälsa och friskvård, som bra dygnsrytm och kost,
men även självkänsla, att hitta sin plats socialt och att prata om drömmar och visioner.

Alla eleverna har olika funktionsnedsättningar, med eller utan diagnos.
Det är 14 elever med olika bakgrunder och målsättningar.
Några vill komma igång med studier.
Andra vill kunna förbereda sig för ett vuxenliv.
Det har inte fungerat hemma eller i skolan.
Många vänder på dygnsrytmen och blir isolerade.

Vad är hönan och ägget?
Är det ett individuellt problem eller ett samhällsproblem?
Eller är det en funktionsnedsättning?
Var går gränsen mellan depression eller adhd, arbetslöshet och låg motivation?
Jennie tycker att det skulle vara intressant att göra en studie eller ett projekt om dessa och liknande frågeställningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar