söndag 28 oktober 2012

En delrappport


Under hösten har jag besökt folkhögskolor och studieförbund i hela landet.

Det starkaste intryck jag har med mig är att alla jag har pratat med;
lärare, rektorer, bibliotekarier, tekniker, skolbespisningspersonal m. fl.
har ett enormt engagemang i sitt arbete,
ständigt finner nya vägar och metoder
för att möta deltagarna på bästa sätt
och har ett stort hjärta i folkbildningen.

Överallt har jag mött ett fantastiskt värdskap
trots att jag tagit gott om tid på mig med alla mina frågor.
Med mig har jag fått väl utarbetade pedagogiska metoder
kring tillgänglighet och funktionsnedsättning,
förslag på tekniska innovationer,
idéer kring hur man för folkbildningen in i framtiden
och ett helt nytt nätverk av människor från hela landet
som jag verkligen hoppas kunna samarbete med
på olika sätt i olika sammanhang.

Nu gäller det att finna former och vägar
för att sprida all kunskap och alla idéer
som finns inom folkbildningen,
både det som redan några arbetar med
och sådant som skulle kunna utvecklas med externt stöd.

 
Det finns fortfarande några intervjuer kvar att göra
och jag kommer att fortsätta att publicera artiklar på bloggen.
Men nu är det dags för att sammanställa intervjuerna
och presentera en handlingsplan för fortsättningen av projektet.


Det är nu arbetet med att förverkliga en vision
av ett tillgängligt folkbildningsnät
och en levande diskussion kring funktionsnedsättningar börjar.

Marita Jonols

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar