Laila. Bradling,
rektor, Rikard Gass, webansvarig, Lars Nilsson,
Carina Lindén Rydén,
Gunnel Rosell Mårdal, Monica Sjöberg, lärare
och Peter Söderholm, marknadsansvarig diskuterar tillgänglighet och
funktionsnedsättning.
- Man borde föra en diskussion
om kognitiva funktionsnedsättningar genom goda exempel.
Och kanske utmana varandra lite.
Och kanske utmana varandra lite.
Det är lättare för många folkhögskolor att bli tillgängliga
för personer med intellektuella funktionsnedsättningar,
än vad det är att bli tillgängliga för personer med andra funktionsnedsättningar.
Det går alltid att bygga om en hemsida, det är svårare med en fastighet.
Och det finns stora möjligheter att profilera sig för en skola.
Men det handlar om att bryta psykologiska spärrar hos personalen och ledningen
innan man på ett professionellt och seriöst sätt kan påbörja ett sådant tillgänglighetsarbete.
för personer med intellektuella funktionsnedsättningar,
än vad det är att bli tillgängliga för personer med andra funktionsnedsättningar.
Det går alltid att bygga om en hemsida, det är svårare med en fastighet.
Och det finns stora möjligheter att profilera sig för en skola.
Men det handlar om att bryta psykologiska spärrar hos personalen och ledningen
innan man på ett professionellt och seriöst sätt kan påbörja ett sådant tillgänglighetsarbete.
- Det är viktigt att föra in en diskussion om tillgängligt tidigt i ett förändringsarbete.
Vi gjorde en ny hemsida där vi använde ett år från föreberedelser till att sidan var klar.
Det är viktigt att arbetet få ta tid och att involvera flera människor i processen
för att det ska bli något hållbart och att kunskaperna ska hinna sjunka in.
Vi gjorde en ny hemsida där vi använde ett år från föreberedelser till att sidan var klar.
Det är viktigt att arbetet få ta tid och att involvera flera människor i processen
för att det ska bli något hållbart och att kunskaperna ska hinna sjunka in.
- Det är en diskussion om mänskliga rättigheter.
Att alla ska ha möjligheten till folkbildning.
Vi borde stärka den diskussionen.
En levande sådan diskussion skulle kunna påverka och ändra attityder.
- Hur kan man förändra
attityder?
Man inkluderar alla människor. Blandar grupper.
Sen kan man skapa kurser och miljöer för specialområden som speldesign t ex.
Man inkluderar alla människor. Blandar grupper.
Sen kan man skapa kurser och miljöer för specialområden som speldesign t ex.
Men man ska inte ha för många
helanpassade kurser
utan i stället tänka på mixade klasser.
Det finns personer med funktionsnedsättningar i alla kurser hos oss.
Alla utbildningar ska vara integrerade.
utan i stället tänka på mixade klasser.
Det finns personer med funktionsnedsättningar i alla kurser hos oss.
Alla utbildningar ska vara integrerade.
Vi har aldrig fokus på diagnoser, men det är klart
att man kan prata om det.
- Det är genom
upplevelser man förändrar attityder.
Det är en upplevelse man är med om, att man ser och förstår,
och då får man en kunskap man inte får av att vara på en föreläsning om funktionsnedsättningar.
Att vara i en miljö där alla finns representerade.
Vi har kommit rätt långt när man ser att folk står i grupper utanför skolan och snackar.
Det är upplevelse nog.
Det är en upplevelse man är med om, att man ser och förstår,
och då får man en kunskap man inte får av att vara på en föreläsning om funktionsnedsättningar.
Att vara i en miljö där alla finns representerade.
Vi har kommit rätt långt när man ser att folk står i grupper utanför skolan och snackar.
Det är upplevelse nog.
Boktips
"Tillgängliga
webplatser i praktiken" av Helena Englund.
Läser man den så har
man en bra utgångspunkt
när man ska bygga en tillgänglig hemsida.
Som till exempel att tänka
på de fyra riktlinjerna:
- Möjlig att ta till sig
- Användbar
- Begriplig
- Robust
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar