Jämshögs Folkhögskola
Anders Olsson, Martin Giselsson och Gunilla Svensson, lärare på NEO, en eftergymnasial utbildning i estetiska ämnen berättar hur de tänker kring metod och bemötande.
-
Vi behandlar alla människor här som vuxna.
Alla har något att bidra med.
Det handlar inte om IQ eller om diagnoser.
Det finns inte alltid så skarpa gränser mellan de som har diagnos och de utan.
Vi fokuserar inte på diagnosen utan på människan.
Det finns elever som har hamnat utanför LSS,
men som behöver mycket stöd.
Alla har något att bidra med.
Det handlar inte om IQ eller om diagnoser.
Det finns inte alltid så skarpa gränser mellan de som har diagnos och de utan.
Vi fokuserar inte på diagnosen utan på människan.
Det finns elever som har hamnat utanför LSS,
men som behöver mycket stöd.
- I vårt arbete jobbar vi mycket med deltagarnas motstånd
och vi skapar utveckling genom att ställa krav.
Ska vi exponera den här gruppen ut mot samhället måste rusta dem.
Det är inte bra för någon att bli särbehandlad.
Det händer att personal och anhöriga, i all välmening,
vill skydda deltagarna från konflikter.
Men det måste få bli jobbigt ibland.
och vi skapar utveckling genom att ställa krav.
Ska vi exponera den här gruppen ut mot samhället måste rusta dem.
Det är inte bra för någon att bli särbehandlad.
Det händer att personal och anhöriga, i all välmening,
vill skydda deltagarna från konflikter.
Men det måste få bli jobbigt ibland.
-
Det har varit bra, men jobbiga år här.
De säger att vi är vuxna, men det är halvsant att vi är vuxna.
Jag känner mig mer som en tolvåring ibland.
Och jag behöver mer tydliga instruktioner,
mer stöttning än många andra människor.
De säger att vi är vuxna, men det är halvsant att vi är vuxna.
Jag känner mig mer som en tolvåring ibland.
Och jag behöver mer tydliga instruktioner,
mer stöttning än många andra människor.
-
En bra lärare är expert på autistiska människor och som
jag kan prata med.
Vara både lärare som jobbar inom estetiska ämnen,
men som också har jobbat med omsorg.
Det kan kanske vara 50/50.
Det kan vara en lärare som jobbar med det pedagogiska
och någon annan person som man kan prata med.
Vara både lärare som jobbar inom estetiska ämnen,
men som också har jobbat med omsorg.
Det kan kanske vara 50/50.
Det kan vara en lärare som jobbar med det pedagogiska
och någon annan person som man kan prata med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar