tisdag 17 juni 2014

Tillgänglighetsprojektet 2012-2014



Efter drygt två spännande år avslutas nu Tillgänglighetsprojektet. Under de här åren har jag träffat så många engagerade och kloka människor i hela landet som för en levande diskussion kring folkbildning, funktionsnedsättning och tillgänglighet. Jag har mött lärare som utvecklat metoder i allt från matematik till bemötande, elever som undervisar lärare i dyslexi och tekniker som har mängder av förslag på tekniska innovationer som kan ta folkbildningen in i framtiden.

Syftet med Folkbildningsnätets tillgänglighetsprojekt var:

      Att Folkbildningsnätet skulle vara så tillgängligt för så många människor som möjligt
      Att lyfta frågor som rör funktionsnedsättning och tillgänglighet
 

Och våra mål var:

      Att i samarbete med lärare och elever producera studiematerial
      Att inspirera till en större medvetenhet när det gäller tillgänglighet på nätet och funktionsnedsättning
      Att skapa nätverk för framtida projekt och samarbeten
 
Ett antal studiematerial är redan i produktion och fler är på gång. Men den stora vinsten vi gjort är det nätverk vi byggt under projekttiden och som vi förhoppningsvis kommer att fortsätta att arbeta med.
 
Några av de studiematerial och idéer som vi arbetar med:
Yes We Dys! – en film om dyslexi
Filmen producerades i samarbete med Dyslexilinjen på Sundsgårdens folkhögskola. Idén kommer från Ambika Hansell, klassföreståndare på Dyslexilinjen och två av hennes gamla elever, Kevin Wrisberg och Pontus Andersson, är filmens experter. 
 
 
Hur man skapar en levande och hållbar hemsida
Ett studiematerial för lärare som ska arbeta med web och tillgänglighet. Materialet betonar att metod och processarbete är minst lika viktigt som en tekniskt tillgänglig sajt. Upphovsman är Rikard Gass, IT-ansvarig på Ädelfors folkhögskola.

App-test
Deltagare på Dyslexilinjen, Sundsgårdens folkhögskola, har gjort en genomgång av användbara appar för personer med dyslexi.
 
Fler idéer finns kring studiematerial om bland annat bemötande, motivation, kognition och hjärnkunskap, matematik och läs-och skriv – svårigheter, syntolkning, filmer på teckenspråk för nyanlända.
 
Snart kommer även en artikelsamling av Elisabet Norin där lärare med kompetens inom olika områden intervjuas kring de metoder de använder. Artikelsamlingen kommer att publiceras på Folkbildningsnätet.

En avslutande Tillgänglighetskonferens

Tillgänglighetsprojektet avslutades med en konferens 2 april 2014 som hölls i Bryggarsalen vid Odenplan. Det var härligt att kunna bjuda in alla vi mött under projekttiden och alla andra med intresse för tillgänglighetsfrågor. Konferensens talare var ett urval av några av de personer vi mött under projektet. De presenterade sina verksamheter och berättade om de metoder och tankar de hade kring folkbildning, digital delaktighet och funktionsnedsättning.

 
 
 
 
 
Kjell Stjernholm, kultur och tillgänglighetsansvarig på Studieförbundet Vuxenskolan, diskuterade folkbildningens roll, attityder och bemötande och ställde frågan: Är folkbildningen verkligen tillgänglig för alla?

 
 
Ambika Hansell, föreståndare dyslexilinjen, Sundsgårdens folkhögskola och två dyslexiinformatörer Kajsa Svensson och Markus Nordqvist berättade om hur de arbetar och visade appar som underlättar vid läs- och skrivsvårigheter.
.
Folkbildningsnätets Lars-Göran Karlsson, Ronny Schueler och Marita Jonols och ETU presenterade Tillgänglighetsprojektet och Folkbildningsnätets nya tillgängliga webbplats.
 
Rikard Gass och ETU gav tips och berättade hur man genom ett processarbete tar fram en ny hållbar hemsida för en organisation.

För underhållningen stod Medis 5/Sensus med musikföreställningen
 ”Cool jazz, finsk tango och svenska ess” och Elisabet Norin var konferensens moderator.
 
Och nu…
Våra erfarenheter från Tillgänglighetsprojektet stämmer väl överens med
r
egeringens nya folkbildningsproposition som kom i mars 2014.
Regeringen ser ett behov av att tydliggöra folkhögskolan som en egen utbildningsform: ”Folkhögskolorna är bra på att hjälpa studerande, som av olika anledningar inte har lyckats inom andra utbildningsformer, vidare till arbete eller andra studier.” Under projekttiden har det varit fascinerande att möta så många lärare med en sådan stark och stolt folkbildningsidentitet. Flera av dem vi intervjuat i projektet bekräftar propositionens slutsatser och berättar att de tar emot alltfler deltagare på allmän kurs som kommer direkt från en oavslutad grundskola och som inom folkbildningen finner en fungerande studieform. Även antalet sökande med funktionsnedsättning har ökat jämfört med 2009.
 
Folkbildningens framgångsrika lärformer och metoder har uppmärksammats och här ser vi en naturlig fortsättning på Tillgänglighetsprojekt verksamhet.
 
Alltså…Har ni idéer på studiematerial, hör gärna av er!
 
Marita Jonols
marita.jonols@folkbildning.net
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar